Stappenplan werkkostenregeling
U wilt graag de werkkostenregeling implementeren, maar u ziet op tegen de invoering ervan? Daar kunnen wij ondersteunen. Met dit stappenplan bent u ervan verzekerd dat u de WKR binnen uw bedrijf op een goede en efficiënte manier invoert. Na invoering zult u merken dat uw boekhouding efficiënter werkt en u uw werknemers gemakkelijk leuke extra’s kunt bieden.
Stap 1 – Inventarisatie
Stap 2 – Budget berekenen
Stap 3 - Implementatie
Wanneer u heeft bepaald dat de werkkostenregeling voordelig voor u is, is het zaak deze te implementeren. Een basale implementatie van de werkkostenregeling is eigenlijk erg simpel. U geeft aan gebruik te willen maken van de werkkostenregeling en specificeert het bedrag dat u dat jaar aan vergoedingen en verstrekkingen heeft uitgegeven. Uw boekhouder is er waarschijnlijk van op de hoogte welke posten hieronder vallen. Zolang deze kosten binnen de forfaitaire ruimte blijven, betaalt u hierover geen eindheffing. Bij overschrijding van de forfaitaire ruimte krijgt u een naheffing van 80!.
Stap 4 – Automatisering
De werkkostenregeling biedt zoveel mogelijkheden dat het zonde is hier geen gebruik van te maken. De regeling biedt de mogelijkheid om uw werknemers van interessante secundaire arbeidsvoorwaarden te voorzien, die u als werkgever geen cent kosten! Zo is het mogelijk fietsen, laptops, mobiele telefoons etc. aan uw werknemers te verstrekken. Deze zaken kunnen onder de WKR worden betaald vanuit het brutoloon, waardoor uw werknemers 37% tot 52% besparen. Doordat u over het bedrag dat wordt uitgegeven geen sociale lasten hoeft te betalen, bespaart u als werkgever ook.
Natuurlijk is het een flinke klus om aan uw werknemers te communiceren dat het mogelijk is, wat de mogelijkheden dan zijn en hoe ze deze kunnen benutten. Daarnaast komt er natuurlijk nog wel een administratief aspect bij kijken wanneer er allerlei verschillende producten met het brutoloon verrekend moeten worden.
Gelukkig is het mogelijk dit proces te automatiseren. Eén van de weinige spelers op de markt die zich hier momenteel mee bezig houdt is FiscFree®, onderdeel van de NFP Groep, onder andere bekend als de leverancier van de fiets van de zaak. FiscFree® is een handige tool die allerlei verrekenbare producten onder de WKR aanbiedt, en u de administratie uit handen neemt.
Zo is de WKR snel en gemakkelijk te implementeren, bespaart u als werkgever en biedt u uw werknemers een leuk extraatje!